fredag 16 januari 2009

3:e januari 2009

Den långa vandringen och Golden Rock
Det kom inte som någon direkt överraskning när vi blev tvungna att gå upp runt fem den här morgonen också. Anledningen var att vi måste se till att komma iväg innan klockan blev allt för mycket då vi skulle tillbringa de soligaste timmarna med att gå upp på ett berg för att se den heliga klippan ”Golden Rock” som är placerad högst upp på berget. Vi åkte den lilla biten till ”busstationen” där bussarna upp till berget skulle gå ifrån. Där fick vi vänta i ca 45 minuter innan vi kunde gå på en egen buss. Det var lite intressant att se att medan de andra bussarna var överfulla med människor som skulle till berget var det bara vi svenskar och kanske två- tre stycken burmeser i våran buss och vår guide. Även själva bussresan upp tog ca 45 minuter, och det var inga lugna 45 minuter heller det var som att åka en berg- och- dalbana. Upp för backen ner för backen, skarp höger kurva, skarp vänster kurva och extrem nedförsbacke. Allt i lite för hög hastighet.

När vi kom fram till berget var det bara att börja gå. Det var inte den lättaste vägen att gå heller men efter ett tag var alla uppe på krönet och vi började gå mot den heliga platsen. När vi kom till platsen där Golden Rock fanns blev vi som vanligt tvungna att ta av oss skorna, som man måste göra på alla heliga platser i Myanmar. När vi kom fram till stenen fick kvinnorna vänta utanför medan männen fick gå fram till stenen, röra den och sätta fast blad guld på den. Vi gick runt på området ett slag och började sedan gå tillbaka till området som låg precis runt helgedomen. Där hade vi en liten fick som bestod av nötter och läsk innan alla i olika takt började gå ner för berget. Några gick långsammare än andra då de bl.a. stannade och köpte souvenirer eller kokosmjölk i stora kokosnötskal.
Efter besöket vid Golden Rock åkte vi tillbaka till hotellet och åt banan pannkakor, vilket de flesta tyckte var jätte gott. Sen bar det av i två minibussar till Yangon. På vägen ditt stannade vi vid den största sittande Buddhan i Myanmar och vi stannade även vid en kyrkogård där många av de som dog under andra världskriget ligger begravda.

När vi kom fram till Panorama Hotel i Yangon gjorde alla som dem ville, men de flesta gick ut och shoppade på gatorna runt hotellet. Sedan var det dagsför middag och så var denna händelserika dag även den slut.