fredag 16 januari 2009

2:a januari 2009

Propeller planet
Idag blev vi tvungna att gå upp tidigt igen för redan klockan 06.00 skulle vi vara på Mandalays flygplats för att flyga tillbaka till Yangon. Efter den långa bussturen kom vi äntligen fram till flygplatsen. Terminalen såg nästan likadan ut som ett tempel med det speciella taket. När vi kom in i ingångshallen fanns det inga andra personer där inne bara vi. Inga receptioner var bemannade, det fanns inga butiker eller caféer och det stod inga tider på avgångstavlan. Efter cirka en halv timme började lite folk anlända till avgångshallen och vårt flyg kom upp på tavlan. Vi checkade in och köpte sedan vår frukost i en liten kiosk där man fick ta maten och betala genom en liten glasruta. Sedan gick vi på planet och flög mot Yangon. Planet som vi flög i var ett propeller plan vilket var en helt ny upplevelse för det flesta av oss tror jag.
Efter ungefär 30 minuter mellanlandade vi i Bagan där det finns en gammal tempel stad. Där gick några av och medan vi satt kvar steg nya passagerare på. När vi landade i Yangon skickade vi iväg våra stora resväskor till hotellet som vi skulle bo på först om två dar medan vi åkte iväg till Golden Sunrise Hotel med bara vårt handbagage som packning. Vi satt i bussen i ca tre timmar innan det var dags för lunch, det var bra mat, men det gick inte snabbt. För mig och vår guide tog det en och en halv timme att få våran lunch. Sedan fortsatte resan mot Kin Pun Camp där alla gjorde lite vad de ville i bussen. Några sov, läste, lyssnade på musik, såg på film eller tittade ut på markerna runt omkring. Vi passerade bl.a. en massa små byar och ris fält på vägen. Runt fyra på eftermiddagen var vi framme på Golden Sunrise hotel där vi möte den andra gruppen. Vi fick lite fritid som vi allihopa utnyttjade till att sola på, sen hade vi en utvärdering och berättade om vad vi hade varit med om medan gruppen varit splittrad i två olika delar av landet. Sedan var det dags för middag och efter det gick alla och la sig.